Sunda värderingar

Jag fastnade framför Toddlers and Tiaras på tv. För er som sluppit eländet kan jag berätta att det är en amerikansk dokumentärserie om barn (företrädesvis små flickor) som används som utställningsobjekt av sina uppmärksamhetstörstande understimulerade mammor. Dvs det handlar om beauty pageants för barn.

Det finns såklart mycket man kan säga om detta. Inte så mycket positivt dock. Men det som slog mig var: Vad lär sig dessa små flickor egentligen av detta? Jo, att det som är viktigt och det som räknas för en tjej är yta och att vara söt. Man försöker hela tiden tuta i tittarna att det är personligheten hos barnet som är det viktiga. Men det är det naturligtvis inte eftersom det enda domarna hinner se av personligheten är ett påklistrat leende och en massa tillgjorda manér.

Om åtminstone barnen fick se ut som barn så hade jag kanske känt mig lite mindre kräksjuk men det är tydligen bättre i domarnas (och därmed mammornas) ögon att se ut som en minivuxen när man är 7 år. Hårt sminkad och tansprayad med stor lockig frisyr, plutande läppar och vickande rumpa.

Nej vet ni vad. Jag är helt övertygad om att det blir betydligt bättre människor av våra hästtjejer. Självständiga, starka, sunda personer som kan ta sig fram här i livet och som inte är rädda för lite skit under naglarna! Ska vi slå vad om vilka som kommer att må bättre som vuxna?

 
P & K/ Ponnymorsan

Naturligt?

Vilken bild känns sundare?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0