Massor med hästsport!

Just nu kan vi hästfantaster riktigt frossa i bra tv-underhållning. Med program som Ponnyakuten, Ryttareliten och webbserien Stallet så behöver man inte ha tråkigt! :) Och jag tror inte att jag är den enda som passar på och njuter. Vi hästmänniskor är inte direkt bortskämda med att se intressanta program om vår favoritsport. 

Jag tycker att Ponnyakuten, trots att det egentligen vänder sig till barn och ungdomar i första hand, är både underhållande och informativt. Dom tar upp många frågor och ämnen som är jätteviktiga. Till exempel hur farligt det faktiskt bli om man köper en ponny som är en för stor utmaning för ett barn. Jag tror också att det är väldigt bra både för deltagarna och för tittarna att ha med riktiga stjärnor som gästtränare. Det ger lite extra tyngd åt det som sägs.

Det är förresten roligt att se Daniel Zetterman på ett lite annat sätt i Ponnyakuten än i Ryttareliten. I Ryttareliten ger han ett väldigt sammanbitet intryck tycker jag. När han tränar och umgås med ungdomarna i Ponnyakuten är han visserligen en seriös tränare, men verkar betydligt mer avslappnad. 

Hittills tycker jag att Ryttareliten är väldigt intressant. Det hade dock gärna fått visas lite mer av vardagen med träningsupplägg och hur man fördelar arbetet. Det har ju mest varit stora flashiga tävlingar hittills. Visst är tävlingarna en stor del av deras vardag också, men jag hoppas att vi kommer att få se lite mer av "hemma-vardagen" också. Många förstår nog inte hur otroligt många timmar per vecka som dessa toppryttare jobbar för att få allt att fungera och gå runt. Det ser mest ut som om dom går omkring i stallet och tittar till sina fina hästar och bara sitter upp när det är dags för tävling medan hästskötarna gör allt jobb.

Stallet, som visas på svt.se har jag inte sett något av ännu. Jag tänkte att jag kanske skulle ta mig en slappardag nån gång och se flera avsnitt på raken. Har ni sett det? Är det bra? Nu vet jag ju i och för sig hur det brukar bli med mina tänkta slappardagar då jag planerat att se någon film eller läsa en bok. Dom dagarna brukar liksom aldrig riktigt infinna sig av någon anledning...

P & K/ Ponnymorsan

Kommentarer
Postat av: Maria

Jag har sett Stallet och tycker att det är kanonbra. Du måste absolut se det! Fixa så du får den där "slappardagen"!

2014-03-21 @ 07:46:47
URL: http://maria-hastliv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0