Är det februari eller april?

Ja det kan man verkligen fråga sig en dag som denna. +5 grader, sol och fågelkvitter. Helt underbart! Tyvärr medför det att stallplanen blir som en skridskobana men det är ju tur att det finns broddar att sätta på skorna. (Mina alltså. Avve har såklart alltid broddar på sig.) Idag fick jag en tillsägelse av Inge som jobbar i stallet att jag borde gå och ta på mig broddarna innan jag halkar och slår mig. Och när Inge säger ifrån, då lyder jag! ;)

Jag tänkte på en sak angående broddar. För några år sedan var broddar på skorna starkt förknippade med gråhåriga tanter och gubbar med keps. Såg man någon som hade broddar så var dom 99 gånger av 100 över 70 år. Men den här vintern har verkligen broddar slagit stort här uppe. Jag tror att alla jag känner numera äger minst ett par broddar. Själv har jag ett par i stallet i och ett par hemma.

Förutom det vanliga stallfixet och ett väldigt trevligt ridpass så hann jag även med ett möte med vår ridskolechef. På dagordningen stod planering för klubbens ponnylag. Det är så roligt när vi nu äntligen börjar ha så många ponnyekipage! Och många av dom är också sugna på att tävla lag. Så nu är det bara att sy ihop något vettigt av det hela. Vilket visserligen innebär ytterligare några timmar av ideellt arbete, men det är det sååå värt! :)

Ridpasset var som sagt en trevlig upplevelse. Jag var väldigt sugen på att rida ut, men jag tycker att det är lite väl spännande när man först måste ta sig levande förbi en lång sträcka med blankis innan man kommer till ridbara vägar. Så det fick bli manegen idag igen. 

Avve var först lite loj. Han hade nog hoppats på en skogstur. Så jag började med att sätta igång honom i ett friskt tempo i både trav och galopp. Och när han väl vaknade till så var han superfin! :) Travade på i en stor trav och galopperade i en riktigt fin form. Eftersom han kom igång så pass bra så tränade jag också på lite enkla byten. Och vi fick faktiskt till några riktigt hyfsade tycker jag. Vi får nog fortsätta att träna på enkla byten så att den hårda coachen tycker att vi förbättrat oss lite när hon kommer nästa gång. ;)

P & K/ Ponnymorsan

 Den som uppfann dessa borde få Nobelpriset!




Kommentarer
Postat av: Lotta

Ja utan broddarna hade man inte klarat sej den här vintern!
Jag var ju väldigt dum och testade hårdheten på isen med huvudet, så efter det går jag inte en meter utan broddarna! :)

Svar: Ja det var ju lite tokigt av dig! Men nu vet du i alla fall EXAKT hur hård isen är! ;)
Maria

2014-02-26 @ 21:32:03
Postat av: Pernilla W Ödlund

Efter förra årets handledsbrott är jag en stor fan av broddar ;) Fast just i år har den inte använts så flitigt. Vi har haft snö/is endast ett fåtal dagar denna vinter, jämfört med förra och för-förra året är ju denna vinter som en höst (typ). Nu känns det som om det är april och inte februari. Skönt om du frågar mig :D

Svar: Ja visst är det skönt! :) I början av vintern var jag lite deppad att det inte kom någon snö. Men nu känns det bara bra! Och att det är isigt gör ju mindre nu när vi har tillgång till ridhus. :)
Maria

2014-02-28 @ 22:33:00
URL: http://pernillaodlund.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0