Utbildningen

Jag har på sista tiden fått flera frågor här på bloggen om synrehabiliterarutbildningen som jag går. Därför tänkte jag att jag kan skriva ett inlägg om det. Så ni som inte alls är intresserade av detta ämne kan helt och hållet hoppa över det här inlägget! 😉

Jag tycker att utbildningen i det stora hela har ett mycket bra upplägg. Dom som snickrat ihop det hela jobbar i branschen och vet vad som krävs för jobbet.

Man har också lyckats knyta till sig väldigt kompetenta föreläsare. Många av dom räknas till de främsta i landet inom sina områden. Föreläsningarna visas dels "direktsänt" via Adobe Connect och dels spelas de in så att man kan se dom i efterhand.

Vi har totalt under året två obligatoriska och två frivilliga träffar i Härnösand. Vilket ju kan vara både positivt och negativt. Det är ju skönt att man inte behöver åka dit så ofta om man bor långt ifrån. Men det hade också varit roligt att träffas lite oftare.

Det som egentligen har strulat för oss har varit praktiken. Vi hade fyra veckors praktik i höstas och då rådde det brist på praktikplatser på många ställen i landet. Speciellt här i norra Sverige höll det på att bli riktigt krisartat. Det var först veckan innan som vi i Västerbotten hade helt klart var vi skulle vara.

Inför vårens åtta veckor långa praktik har det dock fungerat bättre och jag tror att det kommer att funka ännu bättre till hösten. Till en början var många syncentraler lite misstänksamma mot denna nya utbildning. Lite konstigt kan man tycka med tanke på att bristen på synpedagoger/ synrehabiliterare snart är akut och att branschen har frågat efter utbildningen.

Jag är i det stora hela nöjd med utbildningen och jag tror att man är ganska väl förberedd för jobbet när man är klar. Tempot är dock högt på kurserna och jag rekommenderar inte att man som jag jobbar samtidigt. I alla fall inte mer än lite extrajobb.

Jag har inte fått jobb som synrehabiliterare ännu och jag vet inte säkert om jag kommer att lämna mitt nuvarande jobb som jag trivs jättebra med. Men jag vet att flera av oss har blivit erbjudna jobb, och på många ställen i landet har man redan en brist. Så jag tror inte att man behöver gå arbetslös länge efter examen, speciellt om man är beredd att flytta. Så lycka till alla ni som sökt till nästa läsår!

P & K/ Ponnymorsan



 

Kommentarer
Postat av: Kenneth Ström

Tack så mycket för ditt långa svar:)
Två frågor till bara, om du har lust? Vad hade/har du/dina kurs kamrater för utbildning/arbete innan kursen? Fanns det några män på kursen?
Varma hälsningar från skåne

Svar: Jodå, två frågor till ska jag väl klara av, ;-) Vi har ganska blandad bakgrund i vår klass. Några är arbetsterapeuter, ett par optiker, optikerassistenter, förskollärare, undersköterskor, sjuksköterskor, heminstruktörer, en medicintekniker m. m. Mestadels kvinnor men två herrar har också gått med oss. Hör av dig om det är något mer du undrar över! :-)
Maria

2014-04-30 @ 11:25:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0