Vilken liten tönt!

Idag hade jag turen att få rida vår älskade lille ponny! Eftersom jag var ledig från jobbet så åkte jag till stallet redan på förmiddagen. Avve har fortfarande på sig sommarpjucksen så det fick bli att rida inne. 

Planen var att vi skulle gymnastisera lite med hjälp av bommar. Tog med mig Avve till gamla manegen och trodde i min enfald att det skulle gå att ta fram bommarna från luckorna i sargen medan jag höll i honom. Men herregud vad han är töntig ibland! Hålet i sargen var såklart JÄTTEFARLIGT!! Han var helt övertygad om att det bor läskiga monster där inne! Och så snart jag rörde i bommarna så höll han på att få en hjärtinfarkt!

Jag fick ägna en lååång stund till att få honom att bara stå vid luckan. Efter ha hållit på och fjantat länge och väl kunde jag i alla fall stänga luckan igen. Att ta ut några bommar var inte att tänka på. Ibland undrar man verkligen vad han har för problem egentligen. ;)

Ridningen gick (trots den jobbiga starten) riktigt bra. Jag jobbade honom mycket i låg form i både trav och galopp. Vi avslutade galopparbetet med lite uppmjukande övningar genom att öka och minska voltstorleken och rida förvänd galopp. Han kändes väldigt trevlig idag tycker jag. Och han har verkligen blivit duktig på förvänd galopp. När han kom till oss hade han stora problem med det. Nu ser man egentligen ingen större skillnad på den förvända galoppen och den rättvända. Däremot så byter han ju hellre om han får chansen. ;)

Efter att ha varit på stan med sonen för lite shopping av vinterkläder åkte vi tillbaka till stallet och tog in hästarna. Jag kan ju säga att det märks på dom att det blivit mörkare på aftonen. Trots att jag tog in dom tidigare än normalt var det bara en av fyra hästar som inte var så jättetaggad på att komma in. Och det berodde nog mest på att han har en massa hösilage i hagen. ;) 

P & K/ Ponnymorsan

Kommentarer
Postat av: nina

Marwin har nog aldrig haft så mycket hö i sin hage! Han står mitt i höet och äter och njuter hela dagen :)

Svar: Ja han ser verkligen helnöjd ut! :)
Maria

2013-10-23 @ 20:35:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0