Tugga, tugga, tugga

Äntligen infann sig en liten lugn stund så att jag kan uppdatera lite. Dessutom sover den snälle maken efter nattskift och barnen är i skolan så det ÄR verkligen en lugn stund... ;)

I söndags red gulliga Jennie vår prins igen. Hoppning stod på schemat och han skötte sig riktigt fint. Inte riktigt lika taggad som förra gången dom hoppade, men då hade han inte hoppat på två veckor så han var nog lite överladdad. :) Men han var pigg och glad och hoppade allt. Till och med när Jennie testade honom lite och tryckte av honom lite tidigt på en kombination. Han trampade bara om och tog det hur fint som helst. Duktiga killen!

Idag blir det genrep innan tävlingen på söndag men då kommer jag inte att kunna vara med så Linnéa får rapportera hur det har gått. Det är jätteroligt att han skött sig så bra hittills, samtidigt som jag kan känna att Jennie inte fått känna på honom när blir så där spänd och okontaktbar. Men jag har i alla fall försökt förvarna henne hur han kan bli inne på banan och att hon nog bör ha sporrar.

Vi har också börjat gå en sväng med Avve varje dag och låtit honom beta så att han får börja vänja magen lite. Det är ju tyvärr en utmaning att hitta gräsplättar där man kan beta hästarna. Det finns inte så många ställen och det är ju många som vill beta så det blir fort tomt på dom ställen som finns. Till slut får man väl promenera några kilometer innan man hittar ett grässtrå som är längre än 2mm. ;)

Med sommarvärmen kommer ju även myggen som ett brev på posten. Jag måste komma ihåg att köpa Ultrashield snarast så att inte Lill-Gubben blir uppäten. Kring ridhuset och framför allt vid hoppbanan brukar det dessutom alltid vara jättemycket knott och dom är nästan ännu värre än myggen tycker jag. Vad använder ni mot insekter på era hästar? Är det någon som hittat något som fungerar mot brems?

P & K/ Ponnymorsan


Kommentarer
Postat av: Pernilla W Ödlund

Jag använder Ultrashield precis som du men jag önskade att det fanns något som var lite bättre för naturen OCH fungerade lika bra ... har dock inte hittat något.
Våra har ju haft gräs i hagen ända sedan det började växa och halva gänget på stallet har nu gått ut på riktigt bete men några "fegisar" är kvar och släpper inte sina hästar dygnet runt än. Mina har ju redan gått ute dygnet runt sedan förra våren så de sover ut men går i sin vanliga hage - som iof har määäängder med gräs. Idag bestämde jag mig för att inte stödfodra något mer. Nu har magarna långsamt fått vänja sig vid gräs och avvänja sig från silage - nu får de klara sig :) Båda två är rätt feta så det ska nog gå bra hihi :)

Svar: Nej vi har inte heller hittat något som är lite "snällare" men ändå fungerar. Det vi saknar mest i vårt nuvarande stall är ju helt klart hagar som är stora och fulla med gräs. Men snart så... ;)
Maria

2013-05-28 @ 13:35:58
URL: http://pernillaodlund.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0