Om säkerhet

Jag investerade för ett tag sedan i ett par säkerhetsstigbyglar. Det fick bli Mountain Horse-stigbyglar som löser ut vid avfallning. Jag hade så tur att jag fick tag på ett par på en Köp-och Säljgrupp på Facebook.

En av mina stora fasor har alltid varit att man ska fastna i stigbygeln om man ramlar av. En "vanlig" avfallning är ju oftast inte så farlig, men blir man släpandes efter en panikslagen häst så blir ju situationen plötsligt livsfarlig! För inte så länge sedan hände just detta en bekant till oss och hon hade nog änglavakt som klarade sig undan med några ordentliga blåmärken.

Vi försöker överhuvud taget tänka mycket på säkerheten vid ridning och hästhantering och jag tycker också att klubben har ett bra säkerhetstänkande. Linnéa använder alltid (i stort sett) skyddsväst när hon hoppar och hjälm är ju självklar vid all ridning! Vi försöker också hålla ordning i stallet så att det inte ligger framme saker som hästen kan fastna i.

En annan säkerhetsdetalj som jag tror att många, framför allt yngre, inte tänker på är mobiltelefonen. Jag kan bli tokig när jag ser folk sitta på hästryggen och sms:a! Man har inte fokus på hästen när man gör det! Händer det något och hästen blir skrämd så har man förlängt sin reaktionstid med flera sekunder! Däremot tycker jag att mobilen alltid ska vara med när man rider ut så att man kan ringa efter hjälp om något skulle hända. Pether Markne uttalade sig ju nyss angående detta med mobiltelefoner. Läs här---> http://www.tidningenridsport.se/Nyheter/Sverige/2013/2/Markne-/

P & K/ Ponnymorsan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0