Ny tränare?

Tidigare i veckan fick jag veta att det fanns platser kvar i helgen på Marc-träningarna i Gummarks Ridhus. Eftersom jag hört mycket positivt om Marc André Wery så tänkte jag att det kanske kan vara en bra dressyrtränare att testa. Han kommer också att fortsätta att komma till Skellefteå under hösten/ vintern så det finns chans till kontinuerlig träning om Linnéa och Avve trivs med honom. Här finns mer information om Marc --> http://marc.cybersite.nu/

Linnéa var på, så vi anmälde. Och jag ångrar det inte! En mycket pedagogisk och kunnig tränare som är positiv och peppande men utan att fjäska, om ni förstår vad jag menar. Han är ärlig och säger till direkt om något inte är helt bra. Då får ryttaren göra om tills det blir bra. Han var också väldigt tydlig med vad han tyckte var Avves svagheter och att han behöver muskla på sig mer, vilket vi är helt medvetna om.

Han var väldigt noggrann med grunderna vilket jag verkligen gillar. Han satt först och tittade lite när Linnéa red fram (i kanske fem minuter). Sedan pratade dom lite och Linnéa fick berätta om sig själv och om Avve. Sedan berättade Marc vad han sett på dom fem minuterna och vad han fått för intryck av ekipaget. Och jag kan säga att det stämde på pricken! På den lilla stunden hade han i stort sett förstått Avve och vad hans styrkor och svagheter är. :) När dom sedan jobbat en stund var han inte heller sen med att ändra sig i vissa avseenden. Verkligen härligt med en sån tränare!

Passet pågick i en timme och under den timmen var det fullt fokus hela tiden. Marc kom med instruktioner HELA tiden och var noga med att förklara och använde mycket kroppsspråk och gester för att förtydliga. Han är ju inte svensktalande, men talar bra engelska och blandar in en del svenska ord, så Linnéa hade inga problem att förstå vad han menade. Han sa att eftersom han inte vet om dom kommer att träna tillsammans igen så ville han ge henne så många tips och redskap som möjligt för att hon ska kunna träna på egen hand och få ut så mycket som möjligt av det hela.

Det blev MÅNGA övergångar och MÅNGA halter och igångsättningar. Allt för att få igång bakkärran och få Avve att jobba igenom kroppen och ryggen. Marc tyckte i alla fall att Avve var "a super-pony" och att med mer muskler kan han blir riktigt bra.  Så nu blir det att fortsätta det Linnéa och Jennie redan börjat på för att stärka rätt muskler för att komma vidare med formen och så småningom lite svårare rörelser. :)

P & K/ Ponnymorsan

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0