Söm

Plockade upp en massa söm från stallgången tidigare i veckan och kom då att tänka på skadeståndsfallet på Hippologum i Umeå för några år sedan. Kommer ni ihåg det? Själv minns jag inte riktigt i detalj, men det blev ett ganska långdraget och infekterat ärende som avgjordes i tingsrätten.

Om jag inte helt missminner mig så var det en ganska lovande hopphäst som enligt ägaren trampade in en söm i en hov när den leddes i stallgången utanför hovslagarspiltan. Den skadades så pass illa att den inte längre kunde användas som ridhäst och den lovande hoppkarriären var därmed över. Man ansåg alltså att föreningen brustit i sina rutiner eftersom det låg söm ute i stallgången.

Det är ju alltid jättetråkigt när hästar skadas, men speciellt när det händer saker på grund av slarv eller okunskap. Sånt som faktiskt hade kunnat undvikas. Själv är jag pedant när det gäller att städa undan efter hovslagaren. Vår nuvarande hovslagare är dessutom jättenoga med att plocka upp sömmen själv vilket känns jätteskönt eftersom vi inte alltid är i stallet när han skor. Hur gör ni i era stall?

P & K/ Ponnymorsan

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Jag sopar vääldigt noga när hovis varit på plats. Eg skulle jag vilja ha en magnet att ta upp alla söm med. Vet bara inte var man skulle kunna få tag i en? Vet du?

Svar: En magnet vore ju perfekt! Minns att man hade en stor magnet på textilslöjden som man gick runt i salen och fångade upp knappnålar med. :) Man kanske skulle höra med nån slöjdlärare? Det där kan vara värt att kolla upp!
Maria

2013-01-15 @ 21:31:19
URL: http://pernillaodlund.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0