Svisch bara...

... så var den julhelgen över! Hjälp vad fort det går! Många har väl varit lediga denna klämdag, men ponnymorsan var tyvärr inte tillräckligt förutseende. Allt för sent kom jag på att det kunde vara skönt med en extra ledig dag så när jag lämnade in ledighetsansökan så var det såklart flera som hunnit före. Nåja, nu hade vi ganska mycket att göra så dagen gick fort. 

Julafton red Linnéa ut en sväng på en PIGG ponny medan jag mockade och fixade i stallet. Naturligtvis väntade en massa godsaker i krubban när Avve kom in från hagen. :) Sedan var det julfirande hos svärmor som gällde. Mycket mysigt! Jag har nog varit snäll i år för jag fick den efterlängtade elvispen av mina gulliga ungar! ♥ Nu har jag inget att skylla på längre så nu är det bara att kavla upp ärmarna och baka! :D

Juldagen hade vi utsläpp. Maken ville passa på att skotta till gödselhögen så jag fick sova vidare medan han skjutsade Linnéa till stallet. Vi åkte sedan tillbaka på aftonen och planen var att Avve skulle få markarbeta. Men när vi kom till stallet satt det uppe en lapp att det var några som hade tänkt löshoppa. Vi har faktiskt aldrig löshoppat Avve så vi bestämde oss för att haka på. 

Jag misstänker att han inte löshoppat så mycket tidigare heller, för han tyckte först att det var lite konstigt. Han hoppade dock duktigt och det blev några riktigt fina språng. Tyvärr blev vi lite för taggade och höjde den där sista gången när vi egentligen borde ha gett oss. Avve som ju lätt blir lite osäker tyckte nog att matte borde ha suttit på hans rygg och talat om vad han skulle göra. För plötsligt blev det pallnit. Både jag och Linnéa kände oss väldigt korkade! :( 

Vi sänkte i alla fall och efter lite velande kom han några gånger och sedan fick han varva ner i trav några varv innan vi skrittade av honom. Vi får helt enkelt prova igen snart och bara ta det väldigt lågt så att han fattar vad det handlar om. 

Igår fick jag ta hand om ponnyn eftersom Linnéa skulle ha julmys med sina kompisar på kvällen och behövde förbereda lite. Jag red lite markarbete mot dressyr för att lösgöra honom och han var superfin! Jag hade bara travbommar och sedan red jag mycket serpentiner. 

Kvällen ägnades i exil i sovrummet så att Linnéa och brudarna fick ha resten av huset för sig själva. Men jag klagar inte! Myskläder, tända ljus, en god bok och en hel skål med popcorn för mig själv är ju inte helt fel! :) 

P & K/ Ponnymorsan

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0