Hyllas dom som hyllas bör

Man får ofta höra att ungdomar i andra idrotter än ridning tränar så otroligt mycket. Att dom gör stora uppoffringar för sitt idrottande och hur fantastiskt det är att dom orkar med både skolan och sin idrottssatsning. Och visst är det så. Men hur många idrottande ungdomar lägger ner så mycket tid och energi på sin sport som en satsande ung ryttare gör?

Jag vet ärligt talat ingen annan idrott där en tonåring en normal tävlingsfri vecka lägger ner 12 timmar på sitt idrottande. Då har jag räknat lågt, två timmar per dag och en ledig dag. Många dagar blir det ju mer än två timmar. Och många veckor har man ingen ledig dag. 

Förutom sitt eget idrottsutövande så ägnar de flesta tävlingsaktiva unga ryttare mycket tid och engememang åt sin klubb. Man jobbar ideellt på tävlingar (hela helger samtidigt som man själv ska orka med att tävla), ställer upp som hjälpinstruktör/ stallvärdinna, sitter i Ungdomssektionens styrelse, har stalljourer. Listan kan göras hur lång som helst.

Hur ofta hör man talas om hockeyspelare eller friidrottare som jobbar så mycket för sin klubb? Och då menar jag inte lottförsäljning som föräldrarna fixar på sina arbetsplatser utan jobb som ungdomarna själva gör. 

Till allt detta kommer även ett stort ansvarstagande för en annan levande varelse. Är jag sjuk och ligger hemma i feber är det bara att pallra sig iväg till stallet om det inte råkar finnas någon annan som kan göra det åt mig den dagen. 

Självklart finns det många duktiga ungdomar i andra idrotter också, men jag måste ändå säga:

Hatten av för alla er duktiga tjejer och killar inom ridsporten som gör allt detta utan att få särskilt mycket uppmärksamhet i media! Hoppas ni inser vilken insats ni gör!

P & K/ Ponnymorsan

Kommentarer
Postat av: nina

Kan bara hålla med! Bra skrivet :)

2013-12-17 @ 16:27:19
Postat av: Pernilla W Ödlund

Håller verkligen med!
Min dotter lägger MINST 3 timmar per dag på vardagar och ofta det dubbla på helgdagar i stallet. Och är jag - alltså mamma - sjuk så pallrar hon sig iväg och tar hand om alla fem - utan att knota!

2013-12-17 @ 21:08:11
URL: http://pernillaodlund.se
Postat av: Eva

Hej Maria!
Fick av en händelse syn på din blogg , kul att
se bilder på er fina häst!!
Hälsningar från Eva i Örebro ( kurs kompis Härnösand) )

Svar: Men hej Eva! :) Så trevligt att du hittat hit! Hoppas att allt är bra med dig och att du får pusta ut nu när vi har lite jullov.
Maria

2013-12-19 @ 00:05:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0