Förtroende

Idag hade vi utsläpp och Linnéa som hade sovit över hos Tove åkte direkt till stallet från henne. Så jag kunde ta en liten sovmorgon och tog med mig frukost till Linnéa. När jag kom till stallet stod ryttare och ponny redo i ryktspiltan så jag fick skritta fram medan Linnéa intog sin frukost på läktaren. 

Eftersom det stod barbackaridning på schemat så föreslog Linnéa att jag skulle släppa Avve lös i manegen så att han skulle kunna springa av sig lite om han ville. Sagt och gjort. På med hjälm och av med tyglarna och sen var det bara "Hopp-och-lek"! NOT! 

Avve är verkligen inte en speciellt självständig individ. Han är väldigt beroende av sina människor, så i stället för att passa på och busa så följde han bara efter mig. Så det fick bli lite frihetsdressyr istället. :) Vi har aldrig tränat NH med våra hästar. Vi äger inte ens en repgrimma. Men jag är helt övertygad om att med god hästhållning, bra ledarskap och sunt förnuft så bygger man upp minst lika bra förtroende hos hästen. Inget ont om NH. Men när man ser det samspel som Linnéa har med Avve och det samspel som hon hade med Tara så tycker i alla fall jag att det visar att det finns många metoder att nå dit man vill. 

Linnéa red sen en stund lösgörande arbete barbacka och sedan släppte hon honom lös igen. Det var så roligt att se vilken stenkoll Avve hade på henne hela tiden. Jag hade tänkte ta någon bild men min gamla knapptelefon börjar verkligen sjunga på sista versen så det gick tyvärr inte idag. Egentligen hade jag planer på att uthärda och vägra köpa ny telefon tills min blir så pass omodern att den kan klassas som retro. Men jag måste kanske tänka om ändå. 


P & K/ Ponnymorsan

 Det är tydligen roligare att busa MED ryttare!

Kommentarer
Postat av: Pernilla W Ödlund

Vi FÖRUTSÄTTER alltid att våra hästar/ponnyer ska uppföra sig och vara följsamma och i och med det så är dom också så :) Kan inte exakt förklara hur det fungerar men fungerar gör det. Tror att det har ganska mycket med kommunikation att göra - man läser av hästarna och förstår deras signaler. I och med att man gör det och ger hästarna det som de behöver så känner de ett förtroende och ger tillbaka i samma utsträckning. Kan man förklara det så?

Svar: Det tycker jag låter väldigt logiskt! Krångligare än så behöver det nog inte vara. :)
Maria

2013-12-21 @ 21:50:19
URL: http://pernillaodlund.se
Postat av: nina

Isak berättade i förrgår att mot isaks vilja har hans chef bestämt att han ska överge sin gamla kära knapptelefon och få en android istället....så snart är du ensam i retroklubben, du kanske måste ragga nya medlemmar om du inte byter telefon ;)

Svar: Äsch då! Var ska jag NU hitta medlemmar till min klubb?? ;)
Maria

2013-12-21 @ 22:46:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0