Hoppning med dressyrponnyn

Äntligen har hoppbanan tinat fram och torkat upp så pass att den är helt ok att hoppa på! :) Underbart! Ikväll efter jobbet åkte jag iväg till stallet och hjälpte dottern med att finslipa lite hoppning och då framför allt att få till den där högkvalitativa galoppen som dom hittade när Carre var här.

Det var såklart lite spännande att få hoppa ute igen efter den långa vintern, så det fick bli bomullstussar och luva på. ;) Det var redan frambyggt en strömsholmsfålla så dom hoppade lite banor på den. Jag tycker att den fina galoppen kom fram nästan direkt idag. (Eller i alla fall så snart Avve fått titta klart på omgivningen och börjat slappna av.)

Det är verkligen roligt att se vilken skillnad det blir på hoppningen när han kommer i en rund fin galopp och är lite "framme" i handen. Annars har han lätt för att vara lite kantig och dra ihop sig och då hoppar han ofta av lite för tidigt och använder inte riktigt ryggen.

Avve är riktigt fin i hoppningen nu, även om han av och till blir lite tjurig eftersom Linnéa är mer bestämd med honom och har mer kontroll över varje galoppsprång. Men DRESSYREN!! Jag tror aldrig att han varit så häftig som han är nu! Jag önskar verkligen att vi hade filmat idag under framridningen och när Linnéa travade av honom. Vilken trav!! Han ökade som den värsta Totilas (kanske inte riktigt, men nästan)! Och hela tiden i en fantastisk form! Det bor allt en liten dressyrponny nånstans därinne. Josse fotade lite så förhoppningsvis kanske det kommer lite bilder så småningom.

Det är snart en dressyrtävling i Kågedalen där klasserna tyvärr är fulla. (Tro det eller ej, det händer i stort sett aldrig här uppe). Men jag har kontaktat tävlingsledaren, så om det blir några strykningar kanske vi efteranmäler till en klass eller två. Hoppas, hoppas! :)

P & K/ Ponnymorsan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0