Slow-feeding

Igår var det äntligen premiär! Hela dagen innan ägnade den snälle maken åt att fixa hagen och ställningarna till ponnyernas nya slow-feeding nät. (Ja, han är nog världens snällaste!) Igår morse när jag tog ut hästarna så hängde jag upp näten. Tara och Avve har varsitt eftersom risken annars är väldigt stor att Tara inte skulle få äta alls. ;)

Jag hade liksom sett framför mig hur dom skulle stå vid varsitt nät och mumsa hö hela dagarna. Och i den bästa av världar så hade också Avve taggat ner i fråga om hetsätning. Nu blev det väl inte riktigt så...

Vid ett-tiden ringde maken, som fått i uppgift att ha lite koll på hur de små fyrbenta vännerna tacklade det här med hönäten. Då hade Avve redan tömt sitt nät och var i full färd med att även äta upp det Tara hade kvar i sitt nät. Och då hade jag ändå fyllt Avves nät med morgon, lunch OCH middag! Dvs cirka 9-10 kg hö!

Nåja. Nu ska man väl inte ge upp riktigt än. Jag har läst en del om slow feeding på nätet (!) och för vissa hästar tar det tydligen lite tid innan dom lugnar ner sig och slutar hetsäta. Vi får väl hoppas det, för jag tror att det skulle vara väldigt bra för den långbente att inte ha så bråttom när han äter.

P & K/ Ponnymorsan


Kommentarer
Postat av: Pernilla

Vi har slowfeednät runt våra höburar som vi har ute i hagarna och hästarna har fri tillgång hela tiden. De äter inte mer än 9kg/dygn och häst. Visst är de lite "galna " i början men sen lugnar de ner sig. Vi hade detta hela förra året/vintern och det fungerade så himla bra. När man tar in hästarna så är de lugna och rätt mätta och ointresserade av mat - det är jätteskönt!

Svar: Det låter ju jättebra! Då lugnar han nog ner sig snart! :)
Maria

2012-10-01 @ 23:24:18
URL: http://pernillaodlund.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0