Boktips

Som jag tidigare berättat så är jag en bokslukare av stora mått. Så här i förkylningstider tänkte jag tipsa om en serie böcker som jag tycker kan passa att läsa när man inte riktigt orkar engagera sig i alltför tung litteratur. ;)

Böckerna är skrivna av pseudomymen Claude Izner. (I själva verket döljer sig två damer bakom denna pseudonym). Det finns tre böcker i serien som utspelar sig i Frankrike under slutet av 1800-talet. Huvudpersonen Victor Legris är en bokhandlare som har en tendens att hamna mitt i diverse mysterier och mordfall.

Miljöerna är väldigt bra beskrivna. Det känns verkligen som om man förflyttats till Paris vid en tid när mycket förändrades och bland annat Eiffeltornet invigdes. Historierna i sig är både spännande och lite humoristiska. Monsieur Legris är egentligen ganska lättjefull och har absolut ingenting emot att slippa ifrån bokhandeln några timmar för att istället ägna sig åt att lösa brott. ;)

Dom tre böcker som hittills (jag hoppas i alla fall på fler) kommit ut i serien heter Mordet i Eiffeltornet, Mysteriet på Père-Lachaise och Döden i Montmartre. Köp alla tre på pocket och ha hemma att till när höstförkylningen slår till! :)

P & K/ Ponnymorsan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0