Ogilla tåg!

Igår var jag och Avve ute på tokigheter. Var ute och red i det underbara vädret eftersom Linnéa var sjuk. Vi for en sväng efter den enda väg som går att rida på just nu. Det är en traktorväg som går till järnvägen och sedan finns en rakbana som går längs efter järnvägen där dom brukar träna med travhästarna.

Avve brukar av någon anledning tjura på några ställen efter rakbanan. Han backar, vänder, småstegrar och är allmänt jobbig. Nu hade jag taggat innan vi for ut. Idag var dagen när jag skulle få honom att fatta att det INTE är han som bestämmer var vi ska!

Vi hade ett par hårda diskussioner men till slut gav han sig och då blev han så himla fin! :) Han lyssnade och var helt fokuserad. Han provade nån gång att vända när vi passerade järnvägsövergången. Han trodde väl att han skulle få gå hem till hagen igen. Men då behövde jag bara harkla till lite strängt så förstod han. ;)

Just när jag saktat av till skritt och tänkte att: nu har han varit superduktig, nu vänder vi hem! Då hände det. Tåget kom. Avve brukar inte vara jätterädd för tåget, men lite småfjantig. Så jag hoppade av, och av någon anledning fick han PANIK! Jag försökte lugna ner honom och hålla kvar i tyglarna, men till slut insåg jag att om inte jag släpper nu kommer han att släpa iväg med mig! Så jag blev tvungen att släppa.

Avve skenade ut i djupsnön och gick omkull. Han fick sig upp och fortsatte ut på ett skoterspår. Eftersom skoterspåret höll att springa på så fortsatte han i panik en bit. Som tur var stannade han efter en stund då tyglarna fastnat runt ena framkotan.

Försiktigt gick jag fram och tog honom. Vi stod länge och jag bara pratade med honom och klappade. Fy sjutton! Jag undrar vem av oss som hade högst puls!

Han är ändå ganska klok innerst inne (innanför dom där besvärliga fullblodsnerverna) så han lugnade sig ganska snabbt. Red lite efter rakbakan efteråt och han verkade inte ha ont någonstans. Linnéa får kolla honom idag så att det inte visar sig något i efterhand.

Nu kommer vi att ägna helgen åt att ha tågterapi med Avve! ;)

P & K/ Ponnymorsan


                                     
                                
                                      Fina Avve! Hoppas du inte har ont någonstans!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tur att det gick så bra som det gjorde...

2012-03-23 @ 19:44:48
Postat av: alma

Åh gud så hemskt!

2012-03-25 @ 22:37:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0