Unghäst?

I veckan som var dök ett nytt nummer av Häst & Ryttare upp i brevlådan. Tycker att det är riktigt bra tidning faktiskt. Finns alltid någon intressant artikel att ta del av. Denna gång var det en artikel med Jens Fredricsson som fångade mitt intresse. Framför allt för att han tog upp en sak som jag funderat en hel del på sedan en tid tillbaka.

Artikeln handlade om unghästar och Jens gav lite tips om hur man bör tänka när man tränar unghästar. Och han tog då upp en sak som jag verkligen håller med om: många skaffar unghäst utan att riktigt ha dom kunskaper som krävs.

Jag citerar: "Om jag ska vara helt ärlig tycker jag att du bara har tillräckliga kunskaper att köpa unghäst om du är yrkesmässig inom ridsporten eller är tävlingsryttare på högre nivå."

Jag tycker att det är alltför vanligt att folk köper unghäst fast dom egentligen inte har så stor koll på hur en yngre häst fungerar, hur deras utveckling fungerar, vad man kan kräva av dom mm. Det blir oftast i slutändan inte så bra varken för hästen eller ryttaren.

Trots att jag hållit på med hästar mer eller mindre hela mitt liv, och trots att Linnéa är en duktig ryttare så känner jag inte alls att vi är mogna att skaffa en unghäst! Det känns som ett väldigt stort ansvar. Det är ju inte bara det att man vill att hästen ska få en så bra utbildning som möjligt och göra bra ifrån sig på tävlingsbanorna. Den ska ju också byggas upp så att den håller för ridning. LÄNGE!

Som yngre och inte fullt så erfaren ryttare anser jag att det alltid är bättre att först lära upp sig på äldre utbildade hästar innan man tar på sig att utbilda unga hästar.

När vi köpte Tara var hon 16 år och hade tävlat upp till medelsvår hoppning. Linnéa har lärt sig enormt mycket av henne. Hon har hela tiden utvecklats tack vare att Tara gjort det ryttaren vill när ryttaren gör rätt. Precis i början hade t. ex Linnéa svårt att få Tara att fatta galopp. Hon var lite ostadig i sitsen och föll fram när Tara pinnade på i lite snabbare trav. Men när chauffören blev stadigare och satt upprätt så nog fattade ponnyn galopp!

Självklart handlar det många gånger om ekonomi eftersom en välutbildad häst kostar en hel del i inköp. Men å andra sidan kan det löna sig i det långa loppet. Annars kan det ju också vara en bra affär att köpa en lite äldre häst som kanske inte är så jättedyr men som kan massor och dessutom är trygg, stadig och inte så "lättförstörd". ;)

Nåja, nog om detta. Helgen har för övrigt varit bra. Har hunnit vara en del i stallet. Idag blev det en hel del stallhäng. Lite mockning och foderfixning samt coachning när dottern trimmat dressyr med en av travhästarna i stallet. En riktig liten goding som alltid vill göra sitt bästa. :)

P & K/ Ponnymorsan



Gamlingar kan! Tara gör comeback på tävlingsbanan 20 år gammal.

Kommentarer
Postat av: Linnea

Riktigt bra inlägg, håller med dig om det mesta! ;)

2012-02-21 @ 16:02:31
URL: http://vinterponnyer.blogg.se/
Postat av: Clara =)

vilken fin ponny! :9

2012-03-13 @ 20:21:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0