Hästar som uppåttjack?

Alla som håller på med hästar (eller andra djur för den delen) förstår nog vad jag talar om. Alla har vi ibland dåliga dagar. Av olika anledningar. Det kan vara att man bråkat med barnen, grälat med maken/makan, fått ett negativt besked eller att man helt enkelt känner sig nere.

Har man i det läget ett djur (i mitt fall hästar) så kan man ju inte bara lägga sig ner och ge upp. Man måste om inte annat ta hand om djuren. Hur många gånger har man inte varit med om att man haft en sån dålig dag och energinivån är i botten. Sedan går man ut i stallet, pysslar med någon av hästarna och rider ut en sväng och vips är batteriet fulladdat! :) Helt plötsligt har allt vänt! Man känner sig glad och energisk och redo att ta sig an livets små och stora bekymmer!

Vad det där beror på rent biologiskt har jag väl ingen direkt koll på. Jag gissar att det har med endorfiner att göra. En sak är i alla fall säker, det är ingen slump att hästar används vid rehabilitering.

P & K/ Ponnymorsan


                         

                          Så här mysigt har jag o Tara haft det i eftermiddag! Kan man 
                          vara annat än glad med ett sånt lyckopiller i stallet? ;)

                         


Kommentarer
Postat av: Anonym

Så sant! =)

Har iofs ingen egen häst, men när man får åka till något stall så är det toppen. Snacka om energipåfyllning!

2012-02-29 @ 10:24:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0