Avve vs. muggen: 7 - 2

Egentligen brukar jag vara väldigt försiktig med att ropa hej allt för tidigt. Men jag kan säga så här: Avves mugg är MYCKET bättre! Alla skorpor är inte helt borta (det kommer nog att ta tid) och sprickan i karleden bak är inte helt läkt. Men förbättringen är stor. Och det ser rent och fräscht ut och framför allt: han har inte ont! :)

Nu inser jag ju att det kan säkert blossa upp igen, men vi har vädret på vår sida och Linnéa är jätteduktig och konsekvent i behandlingen. Den värsta muggsäsongen börjar väl vara över i hela landet men jag tänkte att jag kan dela med mig hur vi har behandlat. Det finns säkert andra effektiva metoder också, men det här är vad vi fått rekommenderat av veterinärer och det har verkligen funkat för Avve.

För det första. Det kan inte sägas nog många gånger, det är superviktigt att man håller de angripna områdena RENA OCH TORRA! Vi tvättar med Klorhexidinschampo (samma som Hibiscrub). Man masserar fram ett ordentligt skum och låter det sedan stå och verka i ca. 15 min.

Sedan sköljer man noga och torkar torrt. Om det är praktiskt möjligt är det bäst om det kan få lufttorka så det är helt torrt.

Till en början smorde vi sedan med Hippotrim (receptbelagt antibiotika) som man blandar upp med lite Torskleverolja. Det hjälpte bra när det var som mest infekterat. Men man vill ju inte använda antibiotika i onödan så sedan fick vi tips att prova Benevix. Det är vad vi använt senaste tiden och det är verkligen effektivt.

När Avve hade som värst med mugg och det var riktigt lerigt och äckligt i hagarna fick han faktiskt stå inne ett par dagar. Jag vill verkligen påpeka att för mig är det en sista utväg, men vi såg verkligen ingen annan möjlighet att få det att börja läka. Vi gick istället på flera promenader varje dag på ställen där det var någorlunda torrt. Under den tiden la vi även om karleden med Zinkaband och lindade benet för att säkerställa att det inte skulle tränga in smuts i såret.

Hoppas att det kan hjälpa andra med samma problem. :) Vi blev lite tagna på sängen i höstas då vi aldrig tidigare haft mugg på någon häst. Vi har dock lärt oss mycket och jag hoppas att vi ska slippa såna här blöta somrar/höstar i fortsättningen!

P & K/ Ponnymorsan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0