Vuxet??

Vet ni vem Nellie Berntsson är? För er som inte vet kan jag berätta att hon är en 12-årig tjej som tävlar sina ponnyer i hoppning på SM-nivå. Dessutom driver hon en av Sveriges mest populära hästbloggar. Innan jag fortsätter kan ni läsa detta inlägg från hennes blogg: http://nellieberntsson.se/2012/08/26/ridsport-ponny-cup-finalen-2012/

Nu var jag inte på plats på Ridsport Pony Cup-finalen så jag kan inte uttala mig om vad som egentligen hände. Vi ska komma ihåg att detta bara är ena sidan av det hela. Vi vet till exempel inte om överdomaren agerade så aggressivt som Nellie beskriver det. Vi vet inte heller hur pass okontrollerad hennes ponny uppfattades av de övriga på framhoppningen.

Hur det än var så verkar det i alla fall troligt att överdomaren har uppträtt på ett mindre lämpligt sätt. Överdomaren har en mycket viktig roll på tävlingar och besitter även en hel del makt. Då är det OTROLIGT viktigt hur man beter sig! Speciellt på en ponnytävling där det är barn man har att göra med. Känner man att man behöver tala någon till rätta så tar man personen (och helst även en förälder) åt sidan så inte alla andra kan höra vad som sägs.

Det är också helt ofattbart hur man kan tillåta 10 ponnyer inne på framhoppningen samtidigt! Detta på en stor nationell tävling där man kan tycka att arrangören bör ha en hel del erfarenhet av att arrangera tävlingar! Visst, det är relativt rutinerade tävlingsryttare det handlar om, men dom är fortfarande under 18 år allihop. Under 13 om dom tävlar B-ponny. Vem hade stått som ansvarig om något hänt på framhoppningen?

En tredje sak som jag tänker på när jag läser inlägget: Hur illa kan egentligen ponnyföräldrar bete sig utan att skämmas? Känns det bra att stå vid sidan om när något sånt här händer utan att reagera? Eller är man så missunnsam mot andras barn att man njuter lite?

Som ponnymamma skäms jag. Det är inte konstigt att vi ponnyföräldrar fått dåligt rykte och att ordet ponnyförälder nästan används som ett skällsord.

Låt oss alla försöka bete oss som vuxna när vi följer våra barn på tävling/träning! Uppträda sportsligt och hela tiden ha i åtanke att hur spännande det än är så är det just BARN som tävlar! Hur vill jag att andra vuxna ska bete sig mot MITT barn? Tänk om vi ponnyföräldrar kan bli ett föredöme för andra idrottsföräldrar?

P & K/ Ponnymorsan


Nellie och hennes tävlingsponny Stella


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0