Lösdrift

Här uppe är det väldigt populärt med lösdrift. För alla typer av hästar. Jag har aldrig riktigt varit så förtjust i tanken. Visst passar det säkert  endel hästar, men kanske inte t. ex känsligare tävlingshästar eller hästar som har svårt att hålla hullet. Missförstå mig inte. Dom ska självklart gå ute i hage en stor del av dagen, men går dom på lösdrift har man ofta dålig koll på dom.

Jag läste idag en mycket intressant artikel om en väldigt erfaren och framgångsrik uppfödare och då kände jag att jag kanske inte är så fel ute!

Det var Margareta Algotsson som bland annat fött upp OS-silvermedaljören Wega som sa att hon inte tycker om lösdrifter. En av anledningarna var att man inte har koll på hur mycket hästen äter och dricker. Här följer ett citat från artikeln:

Under hela sitt liv har Wega stått på stall. Margareta är inte rädd för att säga vad hon tycker och lösdrift är hon väldigt emot.
 
- Mina hästar har alltid fått gå ute i hagarna med kompisar många timmar om dygnet men lösdrift tycker jag inte om. Jag tycker de flesta svenska lösdrifter är för dåliga och ofta bara en ursäkt för att ägaren ska slippa mocka. Vill man slippa mocka ska man inte ha några hästar.
 
Det är främst underlaget, leriga och blöta hagar, som Margareta är emot. Men hon tycker inte heller att man i en lösdrift har tillräckligt bra koll på hästarna.
 
- Det blir lätt så att den största får mat. Jag vill veta om de har ätit, vad de har ätit och om de har druckit, det kan man aldrig exakt veta i en lösdrift. Ska hästen bli en stjärna ska den inte behandlas på det viset och blir det ingen stjärna så ska den inte behandlas så ändå.
 
Fälttävlanshästarna är kända för att vara väldigt sunda. Margareta har två uppfödningar som tävlat på internationell nivå tills de var över 20 år gamla. Sundheten tror hon kommer från den mångsidiga träningen av duktiga ryttare och mycket utevistelse, även för tävlingshästarna.

Jag tycker att det känns ganska logiskt. Men som sagt, det finns såklart hästar som funkar bra på lösdrift. Flera av travhästarna som står i vårat stall går ju på lösdrift och dom mår jättebra av det. Men dom har rejäla ligghallar, tillgång till bra grovfoder, uppvärmda vattenkoppar på vintern och naturligtvis kollas alla hästar ordentligt varje dag!



P & K/ Ponnymorsan

Kommentarer
Postat av: Linnea

Håller med dig där!

2012-08-22 @ 22:35:32
URL: http://sommarponnyer.blogg.se/
Postat av: Carre

Det är viktigt att skilja på Lösdrift & Slödrift!

Lösdrift är stora kuperade hagar med en eller flera ordentliga ligghallar, flera utfodringsställen med bra grovfoder, individuellt anpassad kraftfodergiva och ordentligt uppgrusade områden runt utfodringsställena, samt vid vattenkopp/thermobar. Alla hästar kontrolleras dagligen och tas in på stall några gånger/vecka.

Slödrift är en hage där hästarna går vind för våg, förhoppningsvis med ett vindskydd, förhoppningsvis med fri tillgång på bra grovfoder, förhoppningsvis med tillgång till vatten och anledningen att matte/husse har häst på det sättet är att dom inte prioriterar att mocka & motionera sin häst varje dag.

2012-08-24 @ 21:05:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0