Valborg

Idag är det ju valborgsmässoafton. Vi kommer att fira den på lite skilda håll. Sonen cyklar iväg till en kompis i grannbyn och maken jobbar. Så jag och Linnéa ska mysa här hemma med hennes gulliga kompis Agnes! Det blir lite grillning och det ryktas om cup-cakes till efterrätt! Mums! :) Sen lär väl inte tjejerna ha tid med mig riktigt, men jag tänder nog en brasa (i kaminen) och kollar på nån film eller läser en bra bok.

Egentligen har jag lite svårt för valborgsmässofirande. Vi hade tidigare en golden retriever som var fruktansvärt rädd för smällare och fyrverkerier. Eller rädd är egentligen fel ord. Han var fullkomligt skräckslagen och ångesten lyste ur ögonen på honom!

Det började när han var unghund och en raket kom mot honom. Efter det blev det bara värre och värre. Om vädret tillät brukade vi åka till en stuga vi har långt borta mitt ute i skogen. Där "firade" vi valborgsmässoafton för att han skulle slippa eländet. Annars fick vi lov att droga honom. Samma sak varje nyårsafton.

Det var så hemskt att se honom. Han mådde verkligen jättedåligt när han var så rädd och den lugnande medicinen hjälpte bara till viss del.

Därför tycker jag att alla som anser sig vara djurvänner borde låta bli att köpa raketer och smällare. Även om man inte själv har ett djur som blir rädd så kan det finnas i din närhet. Egentligen förstår jag inte varför man inte helt enkelt inför ett förbud. Förutom alla djur som skräms från vettet så skadas varje valborgs och nyår människor när det hanterar raketer.

Trevlig raketfri Valborgsmässoafton!/ Ponnymorsan

                                               


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0