Ponnylag

Såg idag på Västerbottens Ridsportförbunds hemsida vilka klubbar som anmält till lagserierna. Blev lite besviken när jag insåg att det bara är tre lag anmälda till ponnyernas dressyr div. 2. Förutom vårt lag så är det Vännäs som ställer upp med två lag!

I hoppning div. 2 så är det totalt fyra lag som ska tävla och div. 1 blir inställt p. g. a för få anmälda lag. Tycker att det är jättetråkigt, det finns ändå ganska många klubbar i Västerbotten numera. Vi fick ju själva inte ihop ett lag i hoppning, och just så pass ett lag i dressyr. Ifjol hade vi två lag i dressyr. 

Jag undrar lite vad det beror på. Är intresset att tävla i lag så litet? Jag har lite svårt att tro det. Att tävla med laget var ju det roligaste man visste när man red ponny! Alla såg det ju som en ära att få representera klubben. Man hjälpte och peppade varandra och lagklasserna var ju alltid lite extra spännande. Är ponnyryttarna idag mer "ego" och vill tävla för sin egen skull? Är klubbarna dåliga på att peppa och att organisera lag? Eller är det (som jag tror) en ekonomisk fråga?

Att tävla har ju rent generellt blivit dyrare på senare år. Anmälningsavgifterna och uppstallningskostnaderna har blivit högre. Licenspriserna har höjts. Och framförallt, bensinpriset har skjutit i höjden. Med dom avstånden vi har här uppe så börjar det ju kännas rejält i plånboken när man varit på en tävlingshelg.

För ponnyrytttarna är det ju heller inga prispengar att tala om, utan i bästa fall får man tillbaka anmälningsavgiften. (Vilket jag i och för sig tycker är rätt. Barn ska inte tävla om pengar). I ponnyryttarnas fall är det i slutändan inte heller dom själva som ansvarar för ekonomin utan det är ju föräldrarna som ska stå för kalaset. En vuxen ryttare kan själv välja hur man vill prioritera för att ha råd med sitt tävlande.

En tråkig utveckling, och tyvärr har jag inget svar på hur man ska vända den. Men hur som helst ser jag fram emot att se hur det ska gå för våra duktiga dressyrtjejer i år! Hur slutresultatet än blir så vet jag att dom gjort sitt bästa och att dom representerat vår klubb på ett strålande sätt! :)

P & K/ Ponnymorsan

     
                                Ett av våra duktiga dressyrlag 2011. Tove Söderström/ Baronessa, 
                                Amanda Saric (utan Putte) och Emma Persson/ Jeltsin.

                     


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0