Nu kommer det...

...Det utlovade arga inlägget!! Nu har jag hunnit tänka och reflektera lite över det där som retade upp mig igår. Vad är det då som får en annars ganska snäll ponnymorsa att se rött? Jo, läktarryttare! Vad är läktarryttare undrar ni kanske? Här kommer en förklaring:

Läktarryttare: En person som är en självutnämnd expert på ridning. Det kan gälla dressyr, hoppning eller egentligen vilken gren som helst. Läktarryttaren är inte rädd att ha åsikter om nånting. En sak som kännetecknar läktarryttaren är han/hon oftast inte har speciellt breda kunskaper om det dom har åsikter om. Men dom TROR gärna att dom kan mycket och delar gärna och ofta med sig av sina "kunskaper".

Läktarryttaren har i de flesta fall inte ridit så många olika typer av hästar. Kanske några olika lektionshästar som är ganska beskedliga och inte så komplicerade att rida. MEN dom "vet" hur man rider ALLA hästar!

Förr i tiden (före internet) hittade man läktarryttaren just på läktaren i de flesta ridhus i landet. Numera finns dom även bakom sina datorer där dom ägnar stor del av sin tid åt att läsa andras bloggar. Dom är väldigt snabba på att hitta saker att kommentera och klanka ner på hos dom som skriver dessa bloggar. Varför? Är det för att hjälpa? För att komma med användbara tips på hur man kan förbättra sin ridning och nå framgångar? Nej knappast. Dom kanske försöker intala sig själva att det är så. Men som dom flesta av er redan förstått så handlar det främst om avundsjuka.

Tänk om man tänkte efter lite innan man skrev den där onödiga kommentaren. Här kommer några tips på vad man kan tänka igenom INNAN man skriver en elak kommentar på en blogg eller snackar skit på läktaren:

1. Vad vet jag egentligen om det här ekipaget? Har jag en aning om vad som är bakgrunden?

2. Hur stor är min egen erfarenhet av rida den här typen av hästar?

3. Kan jag verkligen utifrån en bild eller ett filmklipp avgöra vad det är man försöker åstadkomma med en viss övning?

4. Om personen i fråga rider för en instruktör: Kan jag mer än instruktören som hjälper ekipaget?

5. Skulle jag kunna säga detta direkt till personen?

Än så länge har jag inte personligen drabbats av en här typen av kommentarer på bloggen (men säkert på läktaren många gånger). Men kanske är det inte lika tacksamt att ge sig på en vuxen. Men jag hoppas att ni som drabbas av läktarryttare kan ha nytta av följande råd:

Ignorera vad dom har att säga. Det har oftast inget värde alls. Dom åsikter som räknas kommer från folk som känner dig och som kan säga vad dom tycker direkt till dig. Avundsjuka kommer man alltid att drabbas av i den här sporten och det är bättre att lära sig att skaka av det!

P & K/ Ponnymorsan

                   

                    Bring it on, läktarryttare, säger jag bara! Jag vet exakt vilka brister jag har och
                    jag försöker faktiskt förbättra mig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0