Inlägg i repris


För ett tag sedan skrev jag ett gästinlägg i Linnéas blogg. Tänkte att jag kunde återanvända det nu när jag har en egen blogg. :) Det handlar om min tid som ponnyryttare!



Min ponny hette Lehmona. Hon var en korsningsponny med okänd härstamning som var född 1973. Min storasyster Carre (som numera är ridinstruktör och tränare) fick Lehmona som ungponny. Hon var då mer vild än tam och ganska svår att hantera eftersom hon tidigare blivit väldigt illa behandlad.

Carre som är en ganska tjurskallig person fick dock med åren riktigt bra ordning på Lehmona, så när det var dags för mig att ta över henne var hon jättefin. :)

Lehmona hade en del egenheter för sig. Till exempel så brukade hon passa på att lägga sig ner i snödrivor om det var en ovan ryttare som satt på. Då gällde det att vara snabb att hoppa av! ;) På sommaren var hon helt omöjlig att fånga i hagen. Man var alltid tvungen att vara två personer så att man kunde stänga in henne i ett hörn med hjälp av en longeringslina. Hennes favoritgodis var halstabletter!

Lehmona var en riktig allroundponny. Under sitt liv hann hon tävla i hoppning, dressyr, galopp, ponnytrav, monté, tolkning m. m. Hon var även ofta anlitad att köra brudpar.

Jag tävlade henne upp till lätt B i hoppning och dressyr med många placeringar. På den tiden var vi många ponnyekipage som tävlade för Skellefteå Ridklubb. Vi tävlade också lag och hade jätteroligt tillsammans. För att kunna frakta alla ponnyer till tävlingar runtom i Västerbotten och Norrbotten brukade vi hyra en av slakteriets lastbilar. Gissa om vi blev mobbade av dom andra klubbarna! :)

När jag gick sista året på gymnasiet lämnade jag bort Lehmona på foder till en jätteduktig tjej i Piteå. Jag kände att jag inte riktigt hade tid med henne p. g. a allt plugg. Det var ju förstås jättesorgligt, men Lehmona fick det jättebra och fick fortsätta att tävla många år till. Så småningom så köpte dom Lehmona av oss och det kändes som att det blev bra till slut.



 Jag och Lehmona på klubbtävling




 Snygg man var!! ;)




SRK´s ponnylag i hoppning 1986. Fr. v. Anki Frisk/ Safir, jag/ Lehmona, Ulrika Andersson/ Goliat, Carola Björkman/ Melissa, Malin Holmström/ Forest Girl, Erika Nyström/ Domigo, Anneli Forsell (Burén)/ Rollo, Malin Eriksson/ Ray.

 


Kommentarer
Postat av: Malin E

Vilken kul läsning, Maria! Lehmona var ju en stor del av min korta tid av hästintresse också... kul att läsa och se bilderna!

2012-04-08 @ 22:54:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0